“’Kom vooral langs’, is de voornaamste boodschap”, licht Alex van Zaanen, bestuurslid jeugdbelangen, toe. “Daarbij houden we de informatie op de website bewust zo kort mogelijk. Al die lange verhalen, daar hikken mensen tegenaan.”

De homepage biedt een welkomstwoord, een stukje informatie over de sport in het algemeen en een uitnodiging om op de woensdagavond te komen kijken. Om te weten wie je daar treft staat het bestuur met naam en foto op de website. En verder spreken de kopjes voor zich: er is onder andere informatie over de training, de speeltijden en contributie. Ook een routebeschrijving en contactgegevens ontbreken niet. Een uitgebreider introductieboekje staat als downloadbare pdf op de website. “Daar staat informatie in die we eerst wat uitgebreider op de website hadden staan. Door die in een pdf te bundelen wordt de website overzichtelijker. We gebruiken ook meer tussenkopjes. En elk jaar, zo rond de zomerstop, wordt gekeken of alle informatie nog up to date is, of er niets mist en of er misschien veel vragen zijn geweest die we door informatie op de website misschien voor kunnen blijven.”

Bestaande leden informeren

En wat vinden de huidige leden van de opzet van de website? “Die kunnen daar prima mee uit de voeten”, weet Alex. “Alle informatie over de competitie staat er op. Voor de jeugd hebben we die op een aparte pagina gezet zodat het overzichtelijker voor ze is. En verder hebben we een clubblad om ze te informeren, maken we gebruik van mail -bijvoorbeeld voor evenementen-  en begint ook de Facebookpagina bekender te raken, zoals voor het delen van foto’s.”

Stukje geruststelling

“Ik kijk ook wel eens op websites van andere verenigingen en denk dan wel eens ‘jongens wat hebben jullie het er ingewikkeld staan’. Je moet dan echt zoeken naar informatie over kennismaking en lidmaatschap, terwijl die juist makkelijk vindbaar zou moeten zijn. Met die website kun je voor mensen een drempel wegnemen om te gaan sporten bij jouw vereniging. Ook al kennen ze de club via mond-tot-mondreclame, je biedt ze hiermee een stukje informatie, transparantie en -zeker voor wie nieuw is in de sport- geruststelling. Nieuwe leden moeten zich zó welkom voelen dat ze een kijkje bij je club komen nemen, ook al zijn ze helemaal alleen. We kregen die vraag voorheen nog wel eens: ‘als we lid willen worden, moeten we dan met zijn vieren komen?’ Kleine dingen kunnen het verschil maken.”

Lees verder over communicatie en online, social media.

  • Datum: 10-02-2017

Klik op één van de onderstaande thema’s om meer over dit onderwerp te lezen. Als je op het plusje naast het thema klikt, houden we je op de hoogte van dit onderwerp in jouw nieuwsbrief.

Bestuur & organisatie Communicatie Communicatiemiddelen en -kanalen Online, social media Doel en doelgroepen Tools en hulpmiddelen Ledenwerving

Goede voorbeelden in de buurt


Lees ook