Bij de Regionale Badmintonbond Breda zijn achttien verenigingen aangesloten. Zij vertegenwoordigen ca. 1100 badmintonners in de regio groot-Breda. Zo’n 65 teams spelen per seizoen een regionale competitie met 360 deelnemers in 26 speelweken.

Tien jaar geleden was Hans Emmerik voorzitter van één van deze 18 verenigingen, namelijk van BC Racketswingers. Emmerik: "Wij stelden vast, dat er veel personen zijn die graag wilden badmintonnen, maar niet iedere speelavond aanwezig konden zijn. Bijvoorbeeld studenten, mensen die in ploegendienst werken, etc. Ook toen merkten we al dat men zich steeds minder wilde binden aan een vereniging. De drempel moest verlaagd worden voor deze potentiële doelgroep."

Het bestuur van de RBB keurde het voorgestelde initiatief goed en men gaf ruchtbaarheid aan 'Pay2Play': er werden leaflets gemaakt, er werd een persbericht gestuurd naar de regionale pers, het werd op de website geplaatst. Ieder bestuurslid zou op de speelavond alert zijn op nieuwe ‘binnenkomers’ en deze ontvangen en wegwijs maken. Op die manier wordt actief geprobeerd met ‘Pay2Play’ nieuwe leden te werven.

Wat houdt Pay 2 Play precies in?

Pay2Play (P2P) staat voor: je hoeft geen lid te zijn van de vereniging; je komt op een speelavond van de vereniging wanneer het je uitkomt; je betaalt 4 euro bij binnenkomst en speelt, gedurende twee uur, gewoon mee met de leden van de vereniging. Je kunt zelfs tegen een speciaal tarief meespelen met de eigen RBB-competitie.

Het aantal mensen, dat op basis van P2P meespeelt, wisselt per avond (van 0 tot 4 personen). Emmerik: "Wat je ziet, is dat er best veel mensen zijn, die regelmatig komen. En die maken dan automatisch de rekensom: wat is voor mij voordeliger? Lid worden kost ongeveer 27,50 € per kwartaal, dat vergelijk je dan met de bijdrage van 4 euro per keer. Dit heeft ons zeker nieuwe leden opgeleverd, en dat doet het nog steeds. Maar wat misschien wel veel belangrijker is: voor leden, die overwegen hun lidmaatschap op te zeggen, is er een alternatief, waardoor wij hen niet helemaal verliezen. Wij zeggen dan: 'Beter P2P dan verdwijnen.' En we merken dat onze leden het ook waarderen, dat we deze laagdrempelige variant aanbieden."

Blijf enthousiast

Aan Hans Emmerik de vraag wat het geheim is van het langdurige succes van het initiatief: "Blijf enthousiast de nieuwe deelnemers ontvangen. Zorg voor goede promotie en publiciteit, ook via de bestaande leden, en maak intern goede afspraken. En kijk of je het verder kunt ontwikkelen. Zo bieden enkele clubs van ons inmiddels een ‘strippenkaart’ aan: 10 + 1 gratis voor 40 euro. Minder rompslomp, meer binding, en toch flexibel. En ons nieuwste initiatief is een 'starttraining voor beginners', die kennis willen maken met de badmintonsport: dan krijgen mensen 12 lessen van een gediplomeerde trainer voor de prijs van 45 euro. Ook daar is veel belangstelling voor."

  • Datum: 19-05-2017

Klik op één van de onderstaande thema’s om meer over dit onderwerp te lezen. Als je op het plusje naast het thema klikt, houden we je op de hoogte van dit onderwerp in jouw nieuwsbrief.

Ledenwerving en –behoud Ledenwerving Ledenbehoud Bestuur & organisatie Tips en advies

Goede voorbeelden in de buurt


Lees ook