Hij hoort het zo vaak om zich heen. Er zouden geen mensen meer zijn die iets willen doen voor de club. Vrijwilligers werven is moeilijk. Maar dat is onzin. Er is een ander type vrijwilliger die je op een andere manier moet aanspreken. Als je dat doet, merk je dat de betrokkenheid enorm is. Mensen willen echt wel wat doen voor de club.”
Maatschappelijke verantwoordelijkheid
Nu zo’n vier jaar geleden trad een nieuw bestuur toe bij de Gelderse voetbalclub. Een maatschappelijk verantwoordelijke vereniging zijn, stond hoog op de agenda. “Dat betekende twee dingen”, vertelt Sprokkereef. “Op sociaal vlak dat iedereen hier welkom is en aan de materiële kant, dat we verantwoordelijk met energie om willen gaan.”
Voor dat laatste werd een langjarig traject ingezet. Subsidies werden aangevraagd en, belangrijker nog, sponsors en leden werden actief benaderd om bij te dragen aan de actie. “We hebben de actie ‘sponsor een paneel bedacht’, waar geïnteresseerden een paneel konden sponsoren voor 400 euro.” De actie bleek een doorslaand succes. “Iedere bestuursvergadering zagen we een toename. In de eerste maand kwamen er vier sponsoren bij, een maand later zes en zo zagen we dat aantal steeds verder oplopen.”
Direct financieel voordeel
Pas op het moment dat alle negentig panelen verkocht waren, werden ze op het dak van de kantine geplaatst. Een bewuste keuze, verklaart de voorzitter. “De subsidie is ongeveer een derde van de aanschafskosten, de andere tweederde hebben we bijeen gebracht door de sponsoren. Op die manier hoefden we geen lening aan te vragen en daarover weer rente te betalen, maar heb je een direct financieel voordeel.”
Ook het plaatsen van de panelen kostte Hattem nauwelijks geld. “Binnen een dag lagen ze er op”, herinnert Sprokkereef zich. “We zijn met tien vrijwilligers aan de slag gegaan, met één technische man daarbij, waardoor de installatiekosten laag bleven.” Het levert, nu een jaar na dato, al een enorme besparing op. “22 megawatt, oftewel 4750 euro. Een gigantisch bedrag niet?”
Welkome besparing
En die besparing was zeer welkom. Toen de groep vier jaar terug de financiën eens op een rijtje zette, bleek het energieverbruik de grootste kostenpost. “Een mooie wake-up call”, stelt de preses. “Daar wilden we wat aan doen.” Op drie vlakken werden er maatregelen genomen. De kantine en kleedkamers werden beter geïsoleerd, het dak werd voorzien van zonnepanelen en de velden worden voorzien van LED-verlichting. “Dat laatste moet nog gebeuren. Daarvoor hebben we de komende twee jaar uitgetrokken.”
Het is een les die v.v. Hattem heeft geleerd. “Neem er de tijd voor, doe het stap voor stap”, adviseert Sprokkereef. “Als je alles direct wilt doen, moet je mensen inhuren en kost het meer geld.” En benader potentiële sponsoren persoonlijk, tipt hij. "Zet niet een berichtje op de website en ga dan mopperen dat niemand reageert, maar maak het visueel aantrekkelijk, ga daar op het juiste moment mee naar ze toe en biedt ook iets aan.”
Sponsoren belonen
Met andere woorden; maak het aantrekkelijk om mee te doen. “Precies. Tijdens de actie hebben we duidelijk laten zien wie er al een paneel had gesponsord. En aan het begin van dit seizoen hebben we tijdens de rust van het eerste elftal de uitslag bekendgemaakt van de wedstrijd ‘welk zonnepaneel levert het meest op?’” Die uitslag kwam niet als een volslagen verrassing, want via een app kunnen de sponsoren zien hoeveel hun paneel tot nu toe heeft opgebracht. “Dat wedstrijdelement maakt het ook weer extra leuk.”
“Met zo’n actie tijdens de wedstrijd van het eerste wordt ook weer even onder de aandacht gebracht wie de mensen zijn die het mede mogelijk hebben gemaakt”, vervolgt Sprokkereef. “Dat horen we vaak van sponsoren; ‘ik krijg echt wat terug’. Dat zou ik andere vereniging ook willen meegeven. Laat zien dat die sponsor niet vergeten is wanneer hij zijn geld heeft overgemaakt. Dan wordt het pas leuk. En zo kun je ze ook weer voor iets anders benaderen als de tijd rijp is.”
Dit artikel verscheen eerder op KNVB Assist, kennisplatform voor bestuurders, scheidsrechters en trainers.
- Datum: 24-05-2018
Blijf op de hoogte!
Wil je al het laatste nieuws over bepaalde thema's in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en geef zelf aan hoe vaak je een mailtje wilt ontvangen en over welke thema's deze gaat.
Klik op één van de onderstaande thema’s om meer over dit onderwerp te lezen. Als je op het plusje naast het thema klikt, houden we je op de hoogte van dit onderwerp in jouw nieuwsbrief.