Ook West Friezen heeft zich met de ondersteuning gericht op het werven en behouden van vrijwilligers: “De mentaliteit en clubbeleving zijn veranderd met de tijd. Mensen komen niet meer naar je toe om te vragen wat ze kunnen doen. Je moet het als club zelf opperen, anders droogt de vijver met vrijwilligers vanzelf een keer op. Storytelling over je club is daarbij belangrijk, zodat je kunt laten zien hoe leuk het is, ons kent ons, vrijwilliger zijn maakt je leven compleet. Dat soort dingen moet je uitstralen, ook voor onbekenden.”

Concreet

“Samen met Hans van Egdom hebben we een paar hele leuke interactieve sessies gehouden rond de vraag: Hoe werf ik vrijwilligers goed? De drempel kan soms best hoog zijn en dus hebben we kleine werkgroepen gemaakt die per afdeling in kaart hebben gebracht wat er precies moet gebeuren en wie wat al doet. Je moet het concreet maken, zodat je ook concreet dingen kunt vragen. Daar wordt de drempel al een stuk lager door, omdat mensen willen weten waar ze ja tegen zeggen. Iedereen is namelijk druk en het eerste wat je dan laat vallen is vrijwilligerswerk.”

Karakters

“Daarnaast hebben we ook nagedacht over onze communicatiestrategie rondom vrijwilligers en clubleden. Niet ieder lid is hetzelfde wat betreft leeftijd maar ook karakter of rol binnen de club. Dan is het dus eigenlijk ook raar als je ze allemaal op dezelfde manier benadert. De één ontvangt liever een clubblad op de deurmat, de ander leest liever een mailtje met een nieuwsbrief en weer een ander houdt de club wel in de gaten via Facebook of Instagram. 90% leest het clubblad niet meer, daar moet je dan niet teleurgesteld door zijn maar je moet er iets mee doen. Instagram hadden we ook al, werd ook veel gelezen al we daar iets opzetten, maar dat deden we bijna nooit. Actief! We hebben nu het Elftal van de West Friezen vormgegeven met 11 karakters binnen de club. Van de overmatige doener en de wekelijks-een-uurtje vrijwilliger tot de jeugdspeler van 15 jaar oud, met allemaal hun eigen effectieve wijze van benadering.”

Ambassadeurs

“We zitten nog in een proces, maar we merken dat het beter gaat. Alles is inzichtelijk gemaakt: we hebben 375 vrijwilligers op 1000 sportende leden. Het uitgangspunt is 1 op de 3, dat is een goede basis om het voor iedereen werkbaar te houden. We komen op dit moment een paar handjes tekort voor een gezonde balans. Daar kunnen we wat mee. Een brede delegatie is de sleutel, want ambassadeurs die het vrijwilligerswerk uitdragen en verspreiden hebben een groot effect.”

Lees hier meer mooie voorbeelden van Verenigingsondersteuning vanuit Rabobank.

  • Datum: 31-05-2018

Klik op één van de onderstaande thema’s om meer over dit onderwerp te lezen. Als je op het plusje naast het thema klikt, houden we je op de hoogte van dit onderwerp in jouw nieuwsbrief.

Advies en ondersteuning Verenigingsondersteuning vanuit de Rabobank Mooie verhalen

Goede voorbeelden in de buurt


Lees ook