Hellen Rotteveel runt samen met haar moeder, Thea Schouten, de Loosdrechtse manege. "Ik ben hier geboren en getogen, het is zó leuk om andere mensen te laten zien hoe geweldig paardrijden is. En dat is wat we doen tijdens de AH Sportactie." De manege zet ook haar deuren op tijdens de Open Manege Dagen, die jaarlijks tijdens de Nationale Sportweek gehouden worden. Dit jaar is de Open Dag op 15 september in Loosdrecht. "Maar eigenlijk is het bij ons elke dag Open Dag", zegt Rotteveel lachend. "Alleen tijdens de jaarlijkse Open Dag organiseren we allemaal leuke activiteiten en spelletjes op de manege. En de AH Sportactie is een mooie manier om de drempel om ons eens te komen bezoeken nóg lager te maken."

Vijf activiteiten

"Voor de AH Sportactie hebben we dit jaar vijf verschillende activiteiten bedacht:

  • een 'herintredersles': mensen die vroeger aan paardrijden hebben gedaan en het weer op willen pakken, kunnen we zo weer even helpen met 'opfrissen';
  • een 'opstaples', dus echt een les voor mensen die nog helemaal geen ervaring hebben met paardrijden. En die geven we dan voor jeugd en voor volwassenen;
  • een 'Smurfenclub', dat is een les voor kinderen van 4 tot 6 jaar. Daar is dan ook een ouder bij aanwezig, die naast het paard of de pony blijft meelopen;
  • en een voltigeles, dus meer 'turnen op een paard'.

Voor elk wat wils, dus eigenlijk! En de mensen die vorig jaar geweest zijn, waren ook vrijwel allemaal enthousiast. En de opmerkingen, die we achteraf gekregen hebben waar iets nog beter kon, die hebben we dit jaar ter harte genomen. Zo was één van de opmerkingen dat, vooral in de laatste weken dat men de vouchers nog in kon leveren, de groepen soms aan de grote kant waren. Daar houden we dan rekening mee, dit jaar maken we de groepen iets kleiner."

Persoonlijk contact

Heeft de AH Sportactie vorig jaar de manege ook nieuwe leden opgeleverd? "Jazeker", zegt Rotteveel. "Er zijn echt wel nieuwe gezichten erbij gekomen. Maar leuk is ook, dat mensen die hier vroeger hebben gereden ons ook kwamen bezoeken. Je kunt je voorstellen: mijn moeder heeft deze manege hier nu al veertig jaar, dus dat was soms een heel mooi weerzien!"

Na afloop van de lessen heeft Rotteveel de deelnemers door middel van een mailing een vervolgaanbieding gedaan: vijf lessen voor de prijs van drie. "Daar hebben ook best wat mensen gebruik van gemaakt. Maar meer aan achteraf marketing hebben we niet gedaan. Ik denk dat 90% van het 'werk' hem zit in het persoonlijke contact, in de manier waarop de mensen tijdens de proefles ontvangen worden. Het mooie bij de AH Sportactie is dat mensen vooraf alle informatie toegemaild krijgen: niet alleen waar, wanneer etc., maar ook wie je instructeur is. Dan staat er een leuke foto naast en als de mensen hier aankomen, dan zien ze dus meteen een bekend gezicht. We ontvangen alle deelnemers in de kantine en proberen daar ook echt met iedereen contact te leggen."

Ten opzichte van vorig jaar heeft Rotteveel het gevoel dat ze er nog beter op voorbereid zijn. "We hebben de lessen van vorig jaar met de drie instructrices, die erbij betrokken waren, geëvalueerd en gekeken wat nog beter kan. Ja, laat ze maar komen! Wij zijn er helemaal klaar voor!"

Doe mee met de landelijke Sportactie van NOC*NSF en Albert Heijn! Maak sportactiviteiten aan en ontvang jouw potentiële leden tussen 17 september en 25 november bij jou op de club.

Doe mee met de AH Sportactie

  • Datum: 15-09-2018

Klik op één van de onderstaande thema’s om meer over dit onderwerp te lezen. Als je op het plusje naast het thema klikt, houden we je op de hoogte van dit onderwerp in jouw nieuwsbrief.

Ledenwerving en –behoud Ledenwerving AH Sportactie

Goede voorbeelden in de buurt


Lees ook