"Op basis van de resultaten van de actie van vorig jaar willen we golfclubs en -banen ondersteunen bij het kiezen van het juiste aanbod", vertelt Jaco Schippers, medewerker marketing & communicatie bij de NGF. "Vorig jaar deden ze mee, maar hadden ze niet echt een beeld van wat ze van de actie konden verwachten. Nu hebben we dat wel, en daardoor kunnen we ervoor zorgen dat we daarop inspelen."

Populair

Golf was één van de meest geboekte activiteiten tijdens de AH Sportactie 2017. En als reguliere sportbond viel de NGF op tussen fitness, bootcamp en andere veelgeboekte activiteiten. Schippers: "Dat is natuurlijk hartstikke mooi, want het betekent dat heel veel mensen golf leuk vinden. Maar blijkbaar ervaren mensen ook drempels, want anders zouden ze ook lid worden."

Het aantal leden, wat de AH Sportactie 2017 opleverde, viel tegen. Schippers: "De belangrijkste reden daarvoor is, dat de actie bij de meeste clubs en banen op zichzelf stond. Er was te weinig follow-up, er werd nauwelijks energie gestoken in de vraag: hoe houden we deze mensen nu vast? We hebben gezien dat clubs, die dat wel gedaan hebben, de mensen van de AH Sportactie in april nog steeds terugzagen. En dat is dus de boodschap, die we dit jaar meegeven: gebruik de kracht van de promotie-actie om mensen naar je club of baan te halen, maar stop vooral de energie in wat je deze groep mensen verder te bieden hebt."

Tips voor sportaanbod

Hoe je de AH Sportactie het beste kunt gebruiken, ook daarvoor heeft de NGF, in samenwerking met de NVG en PGA Holland, een voorstel gemaakt. In het document staan suggesties voor kennismakingsactiviteiten, die goed werken. Clubs en banen kunnen die adviezen gebruiken om hun sportaanbod in het systeem te zetten. Schippers: "We adviseren bijvoorbeeld ook om bij het aantal keren dat iemand het aanbod mag boeken te kiezen voor drie tot vijf keer. Dat maakt de kans dat iemand blijft het grootst."

Een andere tip van de NGF is om in de omschrijving van de activiteit uit te gaan van geen tot weinig golfervaring bij de boekers. Bij het omschrijven van de golfbaan en het aanbod is het goed om daar rekening mee te houden. Schippers: "Clubs en banen die één of meer sportmomenten per week aanboden met een duidelijke omschrijving van de introductieles of clinic, hadden vorig jaar de meeste boekingen."

Een paar andere kenmerken van de deelnemers:

  • Er wordt voornamelijk in de avonduren gereserveerd tussen 17.00 - 20.00 uur.
  • De meeste boekingen worden 0 tot 3 dagen van tevoren gedaan.
  • Zaterdag, zondag, maandag en dinsdag zijn populaire dagen om te boeken.
  • 55% van de deelnemers waren vrouwen onder de 55 jaar.

Groepsverband

Ook voor wat betreft de keuze van de sportmomenten adviseert de NGF haar achterban. De AH Sportactie loopt immers gedurende tien weken, en dan in het najaar. Schippers: "Dan moet je er rekening mee houden dat de meeste mensen willen boeken na werktijd of in het weekend. En door de duur van tien weken kunnen er ook op elk moment weer nieuwe mensen boeken. Dat heeft allemaal consequenties. Tegelijkertijd adviseren we om de sportmomenten zo veel mogelijk in groepsverband aan te bieden. Want samen sporten is voor nieuwkomers leuker. Bovendien scheelt dat in de kosten."

En dan uiteraard als allerbelangrijkste advies: zorg voor vervolgaanbod! Benader deelnemers met interessante en laagdrempelige activiteiten, zoals baanpermissie of handicap. Schippers: "Dat is écht de belangrijkste boodschap! Neem je sportaanbod kritisch onder de loep, vraag deelnemers wat zij graag zouden willen en ga na of jouw lidmaatschapsstructuur daar voldoende bij aansluit. Dáár valt nog heel veel winst te behalen en de AH Sportactie helpt daarbij!"

Doe mee met de landelijke Sportactie van NOC*NSF en Albert Heijn! Maak sportactiviteiten aan en ontvang jouw potentiële leden tussen 17 september en 25 november bij jou op de club.

Doe mee met de AH Sportactie

  • Datum: 16-09-2018

Klik op één van de onderstaande thema’s om meer over dit onderwerp te lezen. Als je op het plusje naast het thema klikt, houden we je op de hoogte van dit onderwerp in jouw nieuwsbrief.

Ledenwerving en –behoud Ledenwerving AH Sportactie

Goede voorbeelden in de buurt


Lees ook