Eén momentje voor een bewuste keuze…

Leuk dat je een bezoekt brengt aan voorclubs.sportindeventer.nl! Wij maken gebruik van cookies om jouw bezoek aan voorclubs.sportindeventer.nl zo gebruiksvriendelijk en persoonlijk mogelijk te maken. Met behulp van deze cookies zijn wij onder andere in staat om de site te kunnen analyseren, het gebruiksgemak te verbeteren en jou de meest relevante informatie te kunnen tonen. Omdat grip op je online privacy belangrijk is, verzoeken wij je om kort de tijd te nemen voor een bewuste keuze.

Ga voor meer informatie naar onze cookieverklaring en privacyverklaring


Activiteiten op social media kunnen een goede bijdrage leveren aan de communicatie van de club, maar de Facebook-activiteiten van sportverenigingen (en ook andere organisaties) verlopen lang niet altijd vlekkeloos. Martin van Berkel (Manager Communicatie en Media bij de Nederlandse Volleybalbond en oprichter van Clubbereik) is gespecialiseerd in (online) communicatie in de amateursport. Hij adviseert, geeft workshops en schreef twee boeken over het onderwerp: Handboek Communicatie voor Sportverenigingen en Handboek Social Media voor Sportverenigingen. Vanuit zijn kennis en ervaring zette hij eerder al de tien grootste valkuilen van Facebook voor sportclubs op een rij. Ze zijn ook nu echter nog heel relevant.

  1. Persoonlijk profiel
    Het komt regelmatig voor dat het Facebook-account van een sportvereniging is aangemaakt als een persoonlijk profiel, dat alleen voor personen is bedoeld. Organisaties kunnen op Facebook ‘Pagina’s’ aanmaken. Naast dat Facebook het niet tolereert dat organisaties onder persoonlijke profielen actief zijn (en zij zonder aankondiging verkeerd aangemaakte profielen kunnen verwijderen), zijn er praktische redenen om als vereniging met een Pagina te werken. Want:
  • Een Pagina geeft inzicht in statistieken;
  • Een Pagina kan door meerdere personen beheerd worden;
  • Een Pagina kan men ‘liken’, met persoonlijke profielen wordt men vrienden;
  • Een Pagina kan door andere Facebook-pagina’s (zoals andere sportverenigingen) geliked worden;
  • Een persoonlijk profiel bevat velden die niet passen bij organisaties, zoals ‘woont in’, ‘werkt bij’ en ‘geboren op’.
  1. Oude wijn in nieuwe zakken / Clubblad 2.0
    Vooral personen die minder bedreven zijn met social media , verplaatsen of kopiëren de informatie uit het clubblad of website veelal naar de Facebook-pagina van de club. In het slechtste geval worden volledige, vaak lange berichten in zijn geheel gekopieerd. Maar ook met alleen het plaatsen van ingekorte berichten die voorheen in de traditionele middelen stonden, benut je niet bij uitstek de kracht van Facebook. Facebook leent zich uitstekend voor het verhaal van de vereniging. Met korte berichten en veel foto’s kan in beeld worden gebracht wat er op de club gebeurt.

  2. Eénrichtingsverkeer
    Bij oude communicatiemiddelen plaatsten we een bericht en daar hield de communicatie meestal op. Communicatie op social media draait om verzenden én ontvangen. Dus niet alleen iets plaatsen, maar juist ook reageren op vragen en reacties. Interactie. De sterk communicerende vereniging plaatst ook berichten die reactie uitlokken. Hiermee kan de club een gesprek opstarten en waardevolle informatie verkrijgen die de club verder kan helpen. Beslissingen hoeven niet altijd tot stand te komen in de bestuurskamer, maar kunnen vooral ook met behulp van de achterban via social media gevormd worden.
  1. Individueel beheer
    Wanneer de club haar verhaal wil vertellen, is het niet handig om slechts één beheerder voor de pagina te hebben. Deze persoon kan onmogelijk van alle interessante inhoud op de hoogte zijn. Bovendien is het voor de werkverdeling prettig als niet alles op dezelfde schouders terechtkomt. Ook zorgt beheer door meerdere personen ervoor dat de Facebook-pagina niet stil komt te liggen als een beheerder afwezig is. Wanneer meerdere personen de Facebook-pagina beheren, is het overigens wel aan te raden goede afspraken te maken.

  2. Inactiviteit
    Een langere periode geen berichten op de Facebook-pagina zorgt niet voor de gewenste uitstraling van een sportvereniging. Sportverenigingen zijn levendig en dit zou de club ook moeten willen uitstralen op Facebook. Langere perioden van inactiviteit hebben vaak te maken met het stoppen van de enige beheerder (zie vorige punt). Ook voor kortere perioden is inactiviteit niet aan te raden. Enkele berichten per week zijn een goed uitgangspunt.

  3. Niet doseren
    Als er een paar dagen niets geplaatst is op de Facebook-pagina, is dat voor menig beheerder aanleiding om de berichten van de afgelopen periode in één keer online te zetten. Daarmee is de informatie vaak al minder actueel én kan dit zorgen voor een ongewenste overload aan berichten. Gebruikers van Facebook zijn over het algemeen gevoeliger voor een veelvoud aan berichten dan Twitter-gebruikers. Vijf Facebook-berichten van de sportvereniging op één dag is het maximum en het is niet aan te raden dit iedere dag te doen.

  4. Automatische koppelingen
    Het is mogelijk om voor de Facebook-pagina automatische koppelingen te creëren tussen een Twitter-account of een website. Wanneer vervolgens op Twitter of de website nieuwe berichten geplaatst worden, verschijnt (een deel van) dit bericht op de Facebook-pagina. Dat is zonde: de toon en inhoud op Twitter of een website zijn vaak anders dan je op Facebook zou plaatsen. Ook kan de inhoud van een bericht, zoals links of foto’s, niet op de gewenste manier worden weergegeven. Het is dus aan te raden zo min mogelijk met automatische koppelingen te werken.

  5. Lange URL
    Facebook maakt automatisch lange, niet te onthouden URL’s aan voor Pagina’s. Zo is de link van de Facebook-pagina van voetbalvereniging VDL uit Maassluis www.facebook.com/pages/Voetbalvereniging-VDL-Maassluis/332085443505683?fref=ts. Naast dat de link niet te onthouden is, is het vrijwel onmogelijk om deze link op te nemen in communicatie-uitingen die de Facebook-pagina promoten. Via www.facebook.com/username kun je eenvoudig en gratis de link aanpassen. Zo kan VDL ervoor kiezen om de link www.facebook.com/VDL in gebruik te gaan nemen.

  6. Eenzijdige berichtgeving
    Facebook-pagina’s van verenigingen bevatten geregeld eenzijdige berichtgeving. Bijvoorbeeld berichten over de selectieteams of berichten over algemene, bestuursgerelateerde zaken. Vaak laat de eenzijdige berichtgeving zich verklaren doordat het beheer door slechts één of enkele personen wordt gedaan.

  7. Dubbelingen in communicatie
    Met de komst van Facebook (en andere social media) gebeurt het dat verenigingen vele berichten in alle communicatiekanalen van de vereniging plaatsen. Als dit vaak gebeurt en het onderscheid tussen bijvoorbeeld de Facebook-pagina, het Twitter-account en de website minimaal wordt, zullen personen uiteindelijk keuzen maken in welke kanalen ze wel en niet meer gaan volgen.
  • Datum: 17-01-2018

Blijf op de hoogte!

Wil je al het laatste nieuws over bepaalde thema's in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en geef zelf aan hoe vaak je een mailtje wilt ontvangen en over welke thema's deze gaat.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Klik op één van de onderstaande thema’s om meer over dit onderwerp te lezen. Als je op het plusje naast het thema klikt, houden we je op de hoogte van dit onderwerp in jouw nieuwsbrief.

Bestuur & organisatie Communicatie Online, social media Communicatiemiddelen en -kanalen

Lees ook