Binnen veel besturen hoor je kreten dat ‘vrijwilligers zich niet melden’ of dat ‘de leden geen verantwoordelijkheid willen nemen’ of dat ‘ze er simpelweg niet zijn’. Dat hoeft niet zo te zijn! Het kan ook betekenen dat je, om een nieuwe (jongere) doelgroep te bereiken met de vraag of ze vrijwilliger/bestuurder willen worden, je ook de taal van deze doelgroep moet spreken en je boodschap en wervingskanalen hierop aan moet passen. Misschien dat het dan veel beter lukt!
#talentvoorjouwclub
Afgelopen jaar hebben de KNVB en NOC*NSF gezamenlijk een effectieve, moderne en frisse wervingscampagne gemaakt. Dit is een doe-het-zelf wervingscampagne voor verenigingen. Het filmpje is generiek van inhoud en verder ook helemaal merkloos. De vereniging kan dit via de eigen Facebook- of Instagram-account delen met de eigen volgers. Op die manier kan het prima onderdeel zijn van een eigen campagne. Algemene insteek is: ‘wat is jouw talent voor de club’? De campagne streeft heel bewust naar een positieve insteek en wil de boodschap ‘we hebben vrijwilligers nodig want anders valt de club om’, vermijden.
Veel grotere vijver
We hebben in de pilotfase gezien dat het delen van het filmpje, ondersteund met posters (in de kantine bijvoorbeeld) en GIF-jes (via twitter bijvoorbeeld), veel interactie oplevert. Een vereniging kan via 700 volgers (mensen die direct de Facebook-pagina van de verenigingen volgen) zo ongeveer 10.000 views van het filmpje genereren. Zo vist de vereniging in een veel grotere vijver bij de zoektocht naar vrijwilligers. De verenigingen kwamen in contact met potentiële vrijwilligers die ze anders nooit gevonden zouden hebben. Zelfs (nog)niet-leden dienden zich als geïnteresseerden aan!
Probeer het ook!
Wil je met jouw club ook aan de slag met de nieuwe campagne? Ga dan naar de website www.sport.nl/talentvoorjouwclub, daar vind je alle informatie. Je vindt er ook een (.zip) map die is te downloaden, hierin staat al het materiaal inclusief handleidingen voor de vereniging.
Mooie voorbeelden
Lees hoe enkele verenigingen en bonden het al gebruiken:
- De website van SV Raalte bijvoorbeeld.
- De facebookpagina van Badminton Voorburg.
- De informatie op de site van de zwembond.
- De campagnepagina op de website van de KNVB.
- De informatie op de site van de biljartbond.
- Datum: 16-08-2018
Blijf op de hoogte!
Wil je al het laatste nieuws over bepaalde thema's in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en geef zelf aan hoe vaak je een mailtje wilt ontvangen en over welke thema's deze gaat.
Klik op één van de onderstaande thema’s om meer over dit onderwerp te lezen. Als je op het plusje naast het thema klikt, houden we je op de hoogte van dit onderwerp in jouw nieuwsbrief.