Persoonlijke aandacht voor elk lid is een houding, die binnen de hele club moet leven. Het helpt niet, als je één bestuurslid hebt, die dit doet binnen de club omdat hij of zij het belangrijk vindt. Alle leden kunnen op hun eigen manier een steentje bijdragen. En als je het dan allemaal samen doet, dan levert het een echt gevoel van saamhorigheid op, waar nieuwe leden graag bij willen horen!

Hein Veerman, Programmamanager Sportclubontwikkeling bij NOC*NSF licht toe: "Zo na de zomervakantie ga je weer naar je club toe en ben je blij iedereen weer te zien. Gebruik die positieve energie! Dat gevoel van: we willen er samen een leuk jaar van maken!"

Tip 1: Welkomstmail

Als iemand zich via je website aanmeldt om te komen kennismaken, stuur dan meteen een mailtje waarin je hem of haar verwelkomt bij de club. Zorg dat de tekst persoonlijk is. Vermeld in de welkomstmail ook direct wat informatie over de vereniging, voeg een routebeschrijving naar de accommodatie toe of verwijs naar het schema van trainingen en/of wedstrijden. Plaats ook altijd een link naar de clubsite en vermeld een emailadres of telefoonnummer voor als iemand vragen heeft.

Tip 2: Eerste contact met trainer

Het eerste contactmoment met de trainer is heel belangrijk, zeker voor jeugdleden, maar ook voor volwassenen. Vraag een trainer daarom om voor of na de eerste training een praatje te maken met de (ouders van) nieuwe (jeugd)leden. Een trainer kan zichzelf zo voorstellen en de (ouders van) nieuwe (jeugd)leden op het gemak stellen.

Tip 3: Informatiefolder

Maak een uitnodigende informatiefolder, deel hem uit aan nieuwe leden en zorg dat hij beschikbaar is op de accommodatie.

Tip 4: Koppel nieuwe leden aan bestaande leden

Vraag bij kennismaking van een nieuw lid aan een bestaand lid of deze hem of haar een beetje onder zijn hoede kan nemen. Dat bestaande lid kan ook meer vertellen over andere gezellige clubactiviteiten en het nieuwe lid daarvoor uitnodigen.

Tip 5: Welkomstbord

Maak een welkomstbord en zet dat bij de ingang neer. Zo heeft iedereen die binnenkomt, nieuw of bestaand lid, het gevoel dat ze welkom zijn. Het nodigt bovendien uit om binnen te stappen.

Tip 6: Eerste drankje gratis

Bied aan nieuwe leden het eerste drankje gratis aan. Dit werkt naar twee kanten: het nieuwe lid voelt zich welkom en de mensen achter de bar kunnen zich voorstellen.

Tip 7: Introduceer nieuwe leden op de clubsite

Schrijf een welkomstwoord op de website van de club of in de eerste nieuwsbrief van het seizoen, waarin je de nieuwe leden welkom heet. Dat kun je als een groep doen, of alle namen apart vermelden.

Tip 8: Onderdeel 'wegwijs' op de clubsite

Maak een aparte sectie op de clubsite, speciaal voor nieuwe leden of mensen die nog niet eerder bij de vereniging zijn geweest. Daar kun je bijvoorbeeld een aantal veelvoorkomende vragen beantwoorden en doorverwijzen naar andere pagina´s op de website.

Tip 9: Laat nieuwe leden zich voorstellen

Schrijf een artikel voor je clubsite, waarin je de nieuwe leden zich voor laat stellen. Bedenk een aantal vragen en laat hen die beantwoorden. Heb je veel nieuwe leden, maak dan een gevarieerde selectie, bijvoorbeeld één jeugdlid, een ouder van een jeugdlid en een ouder lid.

Tip 10: Hou regelmatig contact

Blijf het hele seizoen contact houden met nieuwe leden en eventueel hun ouders. Hoe meer ontmoetingen en positieve contacten een lid heeft, hoe meer deze zich thuis voelt binnen jouw club.

  • Datum: 28-09-2018

Klik op één van de onderstaande thema’s om meer over dit onderwerp te lezen. Als je op het plusje naast het thema klikt, houden we je op de hoogte van dit onderwerp in jouw nieuwsbrief.

Ledenwerving & –behoud Ledenwerving Ledenbehoud

Lees ook