Eén momentje voor een bewuste keuze…

Leuk dat je een bezoekt brengt aan voorclubs.sportindeventer.nl! Wij maken gebruik van cookies om jouw bezoek aan voorclubs.sportindeventer.nl zo gebruiksvriendelijk en persoonlijk mogelijk te maken. Met behulp van deze cookies zijn wij onder andere in staat om de site te kunnen analyseren, het gebruiksgemak te verbeteren en jou de meest relevante informatie te kunnen tonen. Omdat grip op je online privacy belangrijk is, verzoeken wij je om kort de tijd te nemen voor een bewuste keuze.

Ga voor meer informatie naar onze cookieverklaring en privacyverklaring

 

“Het is goed te zien dat NIX zo is ingeburgerd de afgelopen 5 jaar,” zegt staatssecretaris Paul Blokhuis van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. “We zien dat het alcoholgebruik onder jongeren terugloopt de laatste jaren, maar helaas zijn er nog steeds minderjarigen die roken en drinken, soms ook overmatig. En meestal gebeurt dit uit het zicht van de ouders. Bijvoorbeeld in sportkantines of langs het veld. Daarom is het belangrijk dat we ons samen blijven inzetten voor continue naleving van NIX”.

Jacco Eltingh, technisch directeur bij de KNLTB en vader van drie zoons tussen de 17 en 20 jaar, kijkt tevreden terug op de vijf jaar NIX in de sportwereld. “Ik zie dat NIX steeds meer een begrip wordt in sportkantines. Zowel bij de tieners zelf als de mensen achter de bar. Hier ben ik blij mee, want het zou toch normaal moeten zijn om een potje tennis of voetbal af te sluiten met een frisje?”

Verandering sociale norm op gang

Ook de campagne-effectonderzoeken van NIX18 van 2013 tot 2018 bevestigen dat de sociale norm voor roken en drinken verandert. Het aantal jongeren (13-17 jaar) dat nooit drinkt is sinds 2013 toegenomen. In 2013 gaf 56% van de jongeren aan nooit te drinken. Nu is dit 64%. Ook het aantal jongeren dat nooit rookt is gestegen. In 2013 zei 88% van de jongeren nooit te roken, inmiddels is dit 93%.

Over de campagne

De nieuwe campagne 'Iedereen heeft het over NIX' geeft ouders een steuntje in de rug en laat zien dat praten over niet roken en drinken onder de 18 heel vanzelfsprekend is. Iedereen heeft het erover en vaak zijn kinderen al meer op de hoogte dan de ouders zelf. In de campagne spelen naast pubers ook jongere broertjes en zusjes een rol. Want ook zij groeien immers op met NIX.

  • Datum: 27-12-2018
  • Geschreven door: Redactie

Blijf op de hoogte!

Wil je al het laatste nieuws over bepaalde thema's in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en geef zelf aan hoe vaak je een mailtje wilt ontvangen en over welke thema's deze gaat.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Klik op één van de onderstaande thema’s om meer over dit onderwerp te lezen. Als je op het plusje naast het thema klikt, houden we je op de hoogte van dit onderwerp in jouw nieuwsbrief.

Accommodatie Samenwerking

Lees ook