Eén momentje voor een bewuste keuze…

Leuk dat je een bezoekt brengt aan voorclubs.sportindeventer.nl! Wij maken gebruik van cookies om jouw bezoek aan voorclubs.sportindeventer.nl zo gebruiksvriendelijk en persoonlijk mogelijk te maken. Met behulp van deze cookies zijn wij onder andere in staat om de site te kunnen analyseren, het gebruiksgemak te verbeteren en jou de meest relevante informatie te kunnen tonen. Omdat grip op je online privacy belangrijk is, verzoeken wij je om kort de tijd te nemen voor een bewuste keuze.

Ga voor meer informatie naar onze cookieverklaring en privacyverklaring

In januari, februari en maart van 2020, de eerste drie maanden van het jaar, is TikTok 315 miljoen keer gedownload. Daarmee staat het volledige aantal downloads van de app inmiddels op ruim twee miljard. Het bedrijf Newcom Research onderzocht de status van TikTok in Nederland: 0,7 miljoen gebruikers, maar daarbij moet de kanttekening geplaatst worden dat het werkelijke aantal gebruikers een stuk hoger ligt. De app is namelijk zeer in trek onder 6-14-jarigen, maar zij zijn niet meegenomen in het onderzoek.

Populair in de sportwereld

De toenemende populariteit van TikTok zien we dus ook in de sportwereld. De NBA heeft inmiddels al meer dan tien miljoen volgers en is daarmee de populairste sportorganisatie op het platform. In Nederland zijn Ajax en KNVB de grotere accounts, met honderdduizenden volgers. Bas Tietema is sinds kort ook actief op TikTok. Hij heeft een succesvol YouTube-kanaal waarop hij zelfgemaakte video’s rondom sportevenementen plaatst, zoals de bekende videoreeks ‘Tour de Tietema’. “Je ziet dat er een scheiding is tussen sporters en clubs die het actief gebruiken en een groep die alleen nog passief naar video’s kijkt. Nu is echt de tijd om in te stappen en content te maken. Er liggen namelijk enorm veel kansen om snel te groeien. TikTok wil nu zoveel mogelijk gebruikers trekken om er daarna een verdienmodel omheen te bouwen. Je wordt als gebruiker gepromoot en je video kan snel viral gaan. Nu er niet gesport wordt en geen evenementen plaatsvinden heeft de sportwereld bovendien de tijd om na te denken over wat voor content er gedeeld en gemaakt kan worden voor fans. TikTok moet hierbij zeker een rol spelen. Er is veel groeipotentieel”.

Ontwikkeling

Net als veel andere platforms is ook op TikTok het een en ander aan te merken. Er zou gediscrimineerd worden op het platform en ook de veiligheid van de app kwam al eens in opspraak. Tietema legt uit dat TikTok er hard aan werkt om een volwassener en betrouwbaarder platform te worden. Het imago zal dus ietwat veranderen. “De makers willen graag wat meer serieuze content gaan delen. Nu staat TikTok vooral bekend om de dansjes en challenges. Maar de doelen voor in de toekomst gaan meer richting informatievoorziening en kennisdelen. Sport speelt ook een belangrijke rol in die visie.”

Ideaal voor jongeren

In Nederland is, ondanks de groei en de potentie van TikTok, nog lang niet iedere sportorganisatie actief op het platform. Tietema heeft nog een aantal tips voor als je een goede start wil maken met een TikTok-account: “Om succesvol te zijn moet je in ieder geval creatief zijn. Daarnaast zie je dat veel organisaties één persoon inzetten die het merk vertegenwoordigd. Op die manier weten onder meer NU.nl en de Washington Post extra verkeer naar hun website te trekken. Voor sportbonden en -clubs kan het lastig de sporters hiervoor in te zetten. Maar vrijwel iedereen in de sport heeft moeite jongeren te bereiken, en daar is TikTok juist een ideaal platform voor. Bovendien is de toon veel positiever dan bij andere social media. En de gebruikers zijn erg betrokken bij de content. Wij zien dat de conversie erg hoog ligt als je een vraag stelt, of linkt naar andere social media-kanalen.”

Leer meer op online congres

Wil je graag meer weten over de kansen die TikTok voor een sportvereniging kan bieden? Tietema zal een interactieve sessie verzorgen op het online congres ‘Connect Online’. Voor dit congres kun je je hier inschrijven!

  • Datum: 18-05-2020

Blijf op de hoogte!

Wil je al het laatste nieuws over bepaalde thema's in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en geef zelf aan hoe vaak je een mailtje wilt ontvangen en over welke thema's deze gaat.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Klik op één van de onderstaande thema’s om meer over dit onderwerp te lezen. Als je op het plusje naast het thema klikt, houden we je op de hoogte van dit onderwerp in jouw nieuwsbrief.

Online, social media Doel en doelgroepen Communicatiemiddelen en -kanalen Communicatie

Lees ook